Conclusie hel en verdoemenis

Angst en controle zijn slechte redenen voor het omarmen en promoten van de doctrine over de hel en verdoemenis. Dit lijkt bevestigd te worden als we kijken naar wat een paar honderd jaar van dit onderwijs met het geloof van mensen kan doen.

Vandaag hebben misschien wel miljoenen mensen het christelijke geloof verlaten vanwege deze leer, die een God weergeeft als een wraakzuchtige, toornige Godheid die niet kan liefhebben of ook niet vergeven, tenzij er bloed vergoten wordt en er een offer gedaan wordt. Vele anderen hebben het christelijke geloof vermeden om dezelfde reden.

Het is nog erger wanneer je je realiseert dat zo’n agressieve leer heel weinig steun vindt in de bijbel. Zoals we hebben gezien, gebruiken de meeste verzen die aangehaald worden om deze zienswijze te versterken, apocalyptische taal vanuit de profeten van het oude verbond – die nooit daadwerkelijk doelden op eeuwige wormen, eeuwig vuur, en/of rook, maar altijd spraken over letterlijke legers die zouden komen om een stad of een natie in te nemen. Andere verzen spreken over ‘dood’ en ‘verwoesting’, en niet over het eeuwig bewust ervaren van het hellevuur, waar vijanden eindeloos gemarteld worden zonder genade.

Persoonlijk heb ik ontdekt dat het verlaten van deze primitieve en valse leer van eeuwig lijden leidt tot een veranderd perspectief op je medemens en op de God die aan ons geopenbaard is in Christus. Het bestuderen van dit onderwerp heeft mij erg bemoedigd en ik weet dat het bevrijd-zijn van de angst voor eindeloze kwelling echt wonderen kan doen voor je beeld van God en voor de liefde voor je medemens.

Ik denk dat het tijd wordt om de valse leer van eeuwig lijden vaarwel te zeggen en de God te omarmen die “de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen (ons) hun (onze) overtredingen niet toerekende” (2 Kor 5:19) – waar van akte.
Uit “Jezus Onoverwonnen: wat gebeurt er als je doodgaat” van Keith Giles – uitgegeven door YayGod

Jezus, de ultieme vervulling van “alle dingen”, de inwijding en instelling van wat er komen moest, het oude het Joodse religieuze bolwerk voorbij: de tempel met zijn offers, dagelijkse rituelen, priesterschap, farizeeërs, sadduceeërs, wet voorlezen, besnijden, etc., het leven naar de wet, allemaal voorbij… en het nieuwe gekomen, het leven naar de geest in liefde, genade en waarheid…